עברית  |  English  |  
שימושים של שיש ואבן בתעשייה הישראלית
דף הבית >> מאמרים >> שימושים של שיש ואבן בתעשייה הישראלית
כיום, נראה שהחומרים היעילים ביותר לעיצוב משטחים לחדרי האמבטיה או למטבחים הינם שיש ואבן. כל בוגר שסיים בהצלחה לימודי עיצוב פנים, אדריכלות או עיצוב תעשייתי, ולא משנה באיזה מוסד הוא למד, מכללות ובפרט מכללות בתל אביב לעיצוב, או מוסדות לימוד פרטיים אחרים, יאמר בבטחה שמשטחים עשויים שיש ואבן הם המשטחים החזקים והיציבים ביותר.

יתרונותיו של החומר

כל מבנה או מוסד ציבורי וכן בתים פרטיים עושים שימוש במוצרים העשויים שיש ואבן. השימוש הגובר בהם, מקורו בכמה סיבות כאשר המרכזית שבהן נעוצה בכך שהשיש עצמו ניתן לשחזור ולליטוש מחודש במקרים של שריטות, הליטוש איננו גורע מצורתו הראשונית והוא שב אל צורתו המקורית כאילו לו אירע לו דבר.

רקע היסטורי

שיש הוא למעשה סוג מסוים של אבן אשר חל בה שינוי מטמורפוזי שמקורו בלחץ שנוצר במעמקי כדור הארץ והוביל להיווצרותם של סלעי שיש. בתקופות העתיקות ביוון או ברומא, נמצאו עדויות ארכיאולוגיות לשימוש בשיש עבור בניה של פסלים, ריצוף וחיפוי קירות. השיש משמש אותנו נאמנה עד היום כשם ששימש את המין האנושי לאורך ההיסטוריה. את אבן השיש ניתן למצוא בצבעים שונים וטבעיים כמו צבע אפור, לבן, חום אדמדם וצהבהב.

סוגים שונים של שיש

שיש מסוג של סלע גיר דק גרגיר הוא זה שמשווק לצרכנים, על פי רוב, במדינת ישראל בימינו אנו. שיש זה ניחן במראה עשיר בעל עורקים אדומים. באזור ערד ניתן למצוא סוגים נוספים של שיש מקורי וביניהם שיש עשוי אבן גיר מותמרת, מדובר בשיש צבעוני בעל גוונים של ירוק חום ושחור המשמש בעיקר לייצור מוזאיקה.
מכיוון שמדובר בגושים ענקיים של אבן ללא אחידות ורצף בין האריחים, נדרשים בעלי המלאכה לנסר אותם ולמיינם בהתאם לסוג המרקם השונה של כל אריח המצוי בגוש האבן הראשוני. כל חברה מקצועית המשווקת משטחי שיש בישראל מחויבת להעסיק אנשי מקצוע מיומנים שמסוגלים לבצע את מלאכת הניסור והמיון בצורה המדויקת ביותר.
על אף שבארץ תהליך ייצור משטחי שיש מזוהה עם יצירת מרקם אחיד בין האריחים, ברוב ארצות העולם התהליך קצת שונה ואיננו כולל התייחסות לאחידות החומר וישנו דגש על שמירת המראה הרבגוני הטבעי של האבן.